2017

BLOG Bart Leerling - 30 juni 2017

Een Spithilletje

Er zijn een paar mensen op deze wereld waar ik een grenzeloze bewondering voor koester. Jimmy Spithill staat voor mij boven aan mijn eigen lijst, op heel eenzame hoogte. De man met een naam als een autocoureur staat daar al sinds 2013. Eigenlijk ben ik geen zeil kijker, meer een doener. Daarover later meer. Maar voor Jimmy maakte ik daarom afgelopen dagen maar wat graag een uitzondering. Ik was blij dat ik mocht kijken hoe hij ook deze editie van de America’s Cup een wedgie van epische proportie kreeg van een kleurloze Nieuw-Zeelander. Want juist dan is Jimmy op z’n best.

Een rilling trekt langs mijn ruggengraat als ik weer aan zijn vleeslippen denk die in asynchroon beeld en geluid mijn beeldscherm oplichten. Het geluid is voor Fox Sport blijkbaar minder belangrijk dan het beeld van de persconferenties van de America’s Cup. Dat ligt bij mij anders. Zijn woorden stromen als honing en doen mij even terugverlangen naar een moment dat ik onze Johan Cruijff hoorde oreren. Barcelona had met ik meen 6-0 verloren. Johan sprak na dat pak slaag van jewelste de legendarische woorden: ‘we kunnen nu alleen nog maar kampioen worden’. Doe je ogen maar heel even dicht en je hoort het Jimmy zeggen. Met zijn onwrikbare opgewektheid en het gogme van een winnaar.

Hoe onoverbrugbaar de voorsprong van Nieuw-Zeeland ook leek, tijdens de wedstrijden, in de videoanalyses, in tack duels, boothandeling, dailing downs. Hij wist dat hij zou winnen. Hij verloor nagenoeg elke start. Hij is slechts een enkele keer als eerste bij de eerste ton geweest. Privé lulls, border penalty’s. En toch, het was voor hem touch, go boys. Hij laat niets in de tank, alles gaat op tafel, geen mogelijkheid onbenut want hij heeft een onverwoestbaar vertrouwen in zijn crew. Op de kant en in de boot. En daar kwam weer een re-run van de zoveelste Nieuw-Zeelandse oor wassing.

Ik heb 2 weken driftig mee zitten schrijven. Jimmy was altijd op dreef, zo goed dat ik blij was dat hij ook deze editie de eerste zeven wedstrijden van de acht wedstrijden cadeau gaf aan de All Blacks. ‘We know we can beat them,’ ‘The boys found us some extra speed.’ hier wordt straks geschiedenis geschreven, smulde ik dan. Want wie komt er nu tot twee keer toe terug van zo’n achterstand in zo’n groot toernooi. Dat kan zelfs Barcelona niet. Dit wordt episch, the sequel.

En een Spithilletje doen lijkt zo makkelijk. Positief blijven in de boot. Geen oordeel, alleen maar naar voren kijken, naar kansen. ‘header copy boys’. Een shift gemist, achteraan sluiten en je naar voren zeilen. OCS, ff lijntje dippen en als eerste naar stuurboard. Vlaggetje gepakt, een goede les om niet in de problemen te komen. Mis je een tiende snelheid, een half graadje hoogte, dat is dan het perfecte moment om je kwaliteiten als trimmer te tonen.

Spithill zou van onze zesde plek dan ook niet verblikken of verblozen. Prachtig weer om te zeilen vandaag.  Zesde overall. Well done boys. “Tomorrow you’ll come out swinging and leave nothing in the tank.” En als we ons dan toch smijten met grootheden: “Als je nooit te vroeg bent, bent je altijd te laat.”

Bart Leerling

Team Braassemermeer

Weten of wij een Spithilletje kunnen uithalen?

De wedstrijden van de tweede speelronde in Aalsmeer zijn live te volgen op www.eredivisiezeilen.nl

Met natuurlijk het SAP Livecenter voor live tracking en uitslagen (www.eredivisiezeilen.nl/notice-board/ ).

 

----------------------------------------------------------

 

 

BLOG Bart Leerling - 5 mei 2017

In de regel is zeilen eenvoudig

VOORBESPREKING REGELAVOND TEAM BRAASSEMERMEER

“Nou kijk, het is eigenlijk net als op de weg. Heel overzichtelijk. Je komt elkaar tegen. Zeg maar. Een auto die van rechts komt heeft gewoon voorrang. Toch? En als je straatje keert, dan bij jij degene die de rest van het verkeer voorrang verleent. Dat is op het water niet anders.” Femke, onze oppas van 16 kijkt licht geamuseerd terwijl ik Bolder – mijn zoon van 5 maanden -  zijn avondprakje rond de mond smeer.

“Maar omdat wij niet op wegen kunnen varen, hebben wij net iets meer met elkaar afgesproken. Met een auto rij je gemakkelijk tegen de wind in. Dat kan niet met een boot Dus moet je opkruisen.” Femke knikt naar Bolder. Bolder tovert een oranje glimlach.

“Stel je komt over bakboord bij de boventon. En jij rijdt in een fiat Panda. Dan is het alsof je van rechts komt. Je bent vlakbij. Er kunnen nog maar twee Panda’s tussen jou en die ton in geparkeerd worden. Dan mag die andere Panda die van links komt, dus niet ff naast jouw 90 graden keren om voor te dringen en snel naar die ton te rijden…. Eh varen. Wel als er meer dan drie Panda’s tussen passen overigens. En oh ja, het mag wel als de Panda die al naar de ton rijdt, eigenlijk te ver is doorgereden en met een boogje naar de boventon stuurt.” Femke lacht.

“En daar zit ‘em de crux. We hebben met elkaar afgesproken dat in een cirkel om de ton andere regels gelden dan om op de rest van de baan. Die cirkel heeft een straal van 3 boten. Of Panda’s maar geen Volvo’s. Want die zijn langer. Dan zou de cirkel groter worden.”

“Oh dus er ligt een cirkel in het water,” vraagt Femke?

 “Nee, dat moet je zelf een beetje inschatten.”, licht ik toe.

“Oh, dat zou mij niet lukken”, zegt Femke. “Dat moet ik met rijles ook doen, kijken of mijn auto ergens tussen past. Maar als je dat als zeiler vaak doet, zal dat wel niet zo moeilijk zijn.” Ik knik vertwijfeld.

“En als we er niet uitkomen, dan is er altijd nog de umpire. Zeg maar een politieagent die op een brommer meerijdt met alle autootjes. Die kan een ingreep doen. Net als jouw rijinstructeur. Als er iemand van links voordringt. Hij heeft dan een fluitje in z’n mond en een rooie en een witte vlag.”

“Stapt die umpire dan bij jullie aan boord en grijpt het stuur?”

“Femke, een boot heeft geen stuur maar een roer.”

“Oh, is dat niet hetzelfde?”

“Stel dat jij met je fiat Panda dan een fout hebt gemaakt, dan steekt de man een rooie vlag op. En dan moet je een rondje draaien.” Zo vervolg ik.

“Een rondje draaien? Wat kinderachtig.” zegt Femke.

“Nou dat is omdat je dan je voordeel kwijt bent van het voordringen. Maar je mag tijdens dat rondje niemand hinderen. Net als bij straatje keren. Oh ja, en je moet het zo snel mogelijk doen na de vlag, en buiten die cirkel.” Ik kijk op mijn horloge.

“En dat staat allemaal op dat A4tje?” Femke wijst naar de krabbels op een papiertje dat losjes bij regel 18 in het regelboekje is gestoken.

“Nee, dat boekje, daar staan alle regels in. Dat A4jte daar staan alleen de regels op die na het einde van het Olympisch jaar worden aangevuld of aangepast.” Femke knikt.

“Wel goed dat al die zeilers zoveel regels uit hun hoofd kennen. Zouden ze in het verkeer ook moeten doen, dat zou een hoop schade schelen denk ik.”

 

Bart Leerling

Teamcaptain

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BLOG Bart Leerling - 14 april 2017

 

Het geheim van de Braassem

Team Braassemermeer zoekt nieuwe route Olympus tijdens 2de trainging J70
10.000 uur trainen. Tien jaar intensief oefenen, zo concludeerde een Zweedse psycholoog ergens in de jaren 90-tig. Dan maak je van elke kneus een expert– in muziek, schaken, messenwerpen, sporten, of wat dan ook. Dat biedt perspectief voor alle talentlozen. Dus dat zal dan ook wel voor wedstrijdzeilen gelden, dacht ik toen ik dat las. Maar wat ben je dan na die 10.000 natte uren? Allround zeilexpert? Die vervelende kerel die alles weet van winterbeurt tot oceaanoversteek? De trimmer die elke tiende speed kan vinden? Een stuurvrouw met fingerspitzen? Die tacticus die achteraf voorspellende gaven blijkt te hebben? Of klaar voor een bestuurstaak op de vereniging?

40.000 uur ervaring
Als ik tijdens onze tweede training voor de voor Eredivisie Zeilen 2017 zo eens om mij heen kijk, dan zit ik wel aan boord met 4 experts, elk op hun eigen gebied. En naast ons drijft Erik Wesselman onze vijfde man in de coachrib.
Erik ademt bootjes. Alles wat ooit bewaaid of overijst werd, heeft hij bevaren. Van het Zweedse ijszeeën, tot de bergmeren in Italië. En dan in alles met een beetje gang ook. Melges 24, Maxfun25, 5,5, Mono-types met kruissnelheden tot over de 100 k/m. Voor Erik heeft het sturen van sportboten dan ook geen geheimen meer.

En ook Lieske Wieringa is ondanks haar jeugdige voorkomen inmiddels een stuk zeilperkament. Volgeschreven tijdens pre-olympisch campagnes, Elliot battles, grote boten, klein spul. De tienden extra zullen komen. Uiteraard met de frustratie die elke topper zo kenmerkt.

Daarbij is Joost Assmann uit diezelfde kielbalk gehouwen. Altijd zijn rust bewarend, stuurt hij zijn lange ledematen trefzeker door de boot. Hij dwingt de gennaker moeiteloos in de gewenste vorm. Zijn lijntjes, de teugels als trouwe vrienden. Nooit vouwen, knopen, haperingen of overturns. Met lange halen als de tijd dringt, millimeter voor millimeter als hij twist of bolling een centimeter naar voren wenst. Zijn geduld verraadt het tomeloze turen in doorstikte vlakken wit.

Ook Rinke van der Veen de stuurvrouw heeft haar sporen in de zeilwereld wel verdiend. Die doet nooit meer gekke dingen. Het klinkt gek, maar dingen laten in een boot is moeilijker te leren dan meer doen dan noodzakelijk, zeker voor haar. Zij toont zich meester in die beperking.

En ik, laat ik het kort zeggen. Ik schat dat ik de 10.000 uur als tacticus ook wel heb gehaald. Genoeg hoekjes kijken, shiftje missen, draainkie meeliften, binnenbochtje, buitenkantje. Al ben ik de enige alfa in de boot, dus ik kan er een nulletje naast zitten.

Hoe ik wij wordt
Maar helaas, de Amerikanen weten het weer beter. Er zit namelijk geen I in team. Wat wij zoeken is geen individu maar het expert team. En laat ik daar kort over zijn. Er is niet genoeg daglicht over tot het eerste evenement (bekijk de agenda) om daar 10.000 uur in te proppen. Dus dat vraagt om een list, loodrecht de parallelle isobaren oversteken naar een beter windgebied, dat is de route die wij zoeken.

En nu hoop je als trouw lid dat jouw team Braassemermeer daar de schouders onder heeft gezet. Dat wij zicht hebben op het ontsluiten van de Luzac-route. Dat is niet meer dan logisch. Want de tijd begint te dringen.

Bij gebrek aan beter hebben wij maar alvast twee reguliere trainingen afgewerkt. Heel traditioneel allemaal. En in wisselende samenstellingen hebben wij ongeveer 2o uur als team gevaren. We hebben geleerd dat de innerfucker wel heel belangrijk is; dat de boot doods aanvoelt; dat we hier en daar nog altijd op zoek moeten naar een graadje hoogte; dat starten als bejaarde op een solex, je de wedstrijd kost; dat we onze regelkennis nog wel wat mogen afstoffen en dat we lekker tegen elkaar kunnen schelden. Maar dat is niks nieuws als je zo lang in boten hebt gezeten met experts die alles beter weten.

En nee, de nog niet ontdekte en verkorte route naar de Olympus hebben wij nog niet gevonden.

Benieuwd naar de volgende aflevering in het feuilleton: Het geheim van de Braassem? Ik ook.

Bart Leerling

Teamcaptain

p.s. Bij deze 1 daagse trainingen op Monnickendam waren aanwezig: Erik Wesselman, Lieske Wieringa, Joost Assmann, Rinke van der Veen en ik. Mandy Mulder en Ruben Holtz vervolmaken het team van experts, maar zij hadden andere verplichtingen.

 

============================================================================================================

2016

Speelronde 4 - Verslag laatste dag in Veere

Was het vorige bericht nog dat het team van de Braassem op de derde plek stond en lekker bezig was: de uiteindelijke 11e plek doet vermoeden dat die lijn niet door is gezet. Zaterdagmiddag was het nog steeds licht weer maar is de wind inmiddels volledig onvoorspelbaar geworden. Op zondag kan het comité er nog een flight uit persen, maar daarna is het ook op het Veersemeer gedaan met de pret en worden de wedstrijden verder afgelast.

We varen snel, maar maken nog te veel kleine (en soms wat grotere ;)) fouten die je je in dit veld echt niet kunt permitteren. Ook de andere teams hebben moeite en zetten wisselende resultaten neer, waardoor na iedere flight (serie van drie wedstrijden waarbij alle teams dan 1x hebben gevaren) het leaderboard er direct weer heel anders uitziet en de puntenverschillen minimaal zijn. 

De opdracht en tips vanuit de vorige events waren vooraf duidelijk gebriefd: stay out of trouble! Toch best lastig met een paar match racers aan boord die het liefst met het mes op dek varen! We komen een paar keer in het pack bij het startschip, starten niet altijd op volle snelheid en ook weten we ons toch nog in de dead-zone van de bovenboei te manoeuvreren (stuurboord de zone in) waardoor we de laatste race net een paar meter te kort komen en van een tweede naar een vijfde plaats gaan. Aanvallen vs verdedigen, het blijft een mooi spel dat zeilen! 

Een 11e plek dus, op slechts 7 punten van het podium na 10 races. Doordat het zo dicht bij elkaar zat dit event, behouden we onze zesde plaats in het algemeen klassement na 4 events, maar spannend is het nog altijd! 30 september tot en met 2 oktober vaart het team in het centrum van Almere de finale van de Eredivisie Zeilen, naast het winkelcentrum en de schouwburg. Het zou fantastisch zijn om fans van de club langs de kant te hebben: zijn jullie erbij? Waarschijnlijk wordt er ook voor de kids weer van alles georganiseerd dus die kunnen gewoon mee! Alle info staat op www.eredivisiezeilen.nl
 

Speelronde 4 - Veere, here we Come!
Het Braassem team is dit keer in het pittoreske Zeeuwse plaatsje Veere, iets met kanonnen en kastelen, goed voor de foto's! Het is het vierde weekend in de competitie van de Eredivisie Zeilen die over een paar weekenden in Almere afgesloten wordt.


Nog voordat we gaan varen, staan we drie punten achter omdat we een zieke hebben moeten vervangen: vandaar de rdg op het scherm, maar inmiddels is dit door de jury teruggedraaid en hebben we de eerste race een mooie 2e plek gevaren. Het is licht weer en zon wat de klok slaat: moeilijk voor de zeilers en het comité en dus staan er na dag 1 nog maar 3 races op het bord: een 2,4 en 1, we zitten er prima in ondanks dat we nog geen meter samen hebben kunnen varen. Die 4 was inderdaad ook daar aan te wijten en een loef set met een gennaker raden we jullie van harte af.

Tijdens de pizza horen we dat een paar teams tegen de laatste race geprotesteerd hebben en we dus onze winnende race nog een keertje over moeten doen.

Dit is inmiddels op dag 2 gedaan en die race is een derde plek geworden: iets feller sturen de volgende keer dan hadden we Sneek de andere kant op kunnen dwingen. Vanmorgen is nog 1 race gevaren en die is gewonnen in een lastige wind. Goede kant gekozen en handling verbeterd, we gaan lekker, geklommen naar de derde plek overall nu.

------------------------------------------------------------------------------------------

Speelronde 3

Van vrijdag 1 juli tot en met zondag 3 juli wordt in Aalsmeer de derde speelronde van de Eredivisie Zeilen gevaren. Op de Westeinder plassen strijden de 18 meest toonaangevende watersportverenigingen van Nederland tegen elkaar om de landstitel. De wedstrijden zijn dit keer onderdeel van de Westeinder Water Week. 

Kijken?
Zeilen is de ultieme kijksport, zo blijkt na de eerste ronde. Geen tijd om naar het geografische hart van de zeilsport te reizen? Zet dan je splitscreen aan en volg de verrichtingen online via de (on board) tracker. Op je tweede scherm kan je dan gewoon doorwerken of intunen op de videostream, live vanaf het Race HQ. Af en toe zal er geschakeld worden naar de cameraman in rubber duikpak bij de boventon.

Leaderboard (live update's)

Live video stream (door SAP)

Wedstrijd gemist? Geen probleem. Je kunt elke pot terugkijken

Meer over de Eredivisie? Voetbal of Zeilen

Meer over ons team en hun bevindingen? SiteFacebookTwitter

 


_____________________________________________________________________________________________________

Bart Leerling blikt terug:

Speelronde 2

 13 juni - Wat lessen voor beginners

Het belangrijkste deel van Giesbeek ligt al weer even opgedroogd in mijn zeilspullenkist. Door persoonlijke omstandigheden is het mij niet gelukt om eerder een laatste update te geven. Gelukkig nu nog wel tijd voor wat bespiegelingen met wat uitleg voor de niet-zeilers, want daar is het de Eredivisie Zeilen om te doen.

In het kort: Het woei 3 dagen eigenlijk niet. En wat doen zeilers dan zo op een dag, zonder wind? Hoe ziet die set eruit? Wat houdt ons bij de les? Wie houdt ons bezig en waar worden wij op een windloze dag nog echt opgewonden van? Zinvolle vragen die opheldering eisen.

Natte zit
Hoe hip, of in het Duits ‘Geil’, je de sport ook in beeld wenst te brengen, hoeveel camera’s en trackers je ook op de boten plakt, zeilen blijft een sport van zitters. Veel zat ik tijdens Giesbeek met mijn gezicht gericht op de horizon. Welvaartsbuikje over de reling, handjes naar buiten, als ik er echt zin in had. Mijn maten aan de andere kant zijn mijn tegengewicht. Alsof we elkaars bestaan opheffen. Beetje turen naar ontbrekende wind. Kan je eigenlijk iets zien wat er niet is. En wat zei Nietzsche daar ook nog maar weer over? 
Maar laat ik het niet verhevener maken dan het was. Dit weekend heb ik voornamelijk met mijn beentjes naar binnen gezeten, wezenloos. Net als de stuurman, fokkenist, en grootzeiltrimmer. Al moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat zij ook een deel van de wedstrijden op hurkten zaten.

Lui vet
Af en toe sta je op. Je vasthoudend aan alles waar je steun aan hebt, om de boot door de gijp of overstag te rollen. Hoeft de stuurman minder te sturen. Twee man met elk 1 touwtje in de hand, hebben +/- 10 centimeter aan te trekken. Actiever kan ik het echt niet laten lijken. Gewicht gebruik je om de boot te laten doen wat je wilt. Hoe meer het waait of hoe meer zeil je voert, des te meer je overgewicht loont. Kijk naar een overtuigde Regenboog. Liefst plak je daar de obese bemanning als afgetopte zakken Frieslanders langs de romp. Maar gewicht is ook voor een J70 goud waard. Als het waait dan. Dat zal het frituurparfum verklaren dat in dunnen slierten zijn weg vond naar de zittende zeilers op de kant. Als je goed luisterde, kon je tussen het geroezemoes over gemiste windbanen de Sirenes horen roepen: “neem mij, neem mij.”
Het was drie dagen zulk lui weer dat de zeilers in het patroon van een voedseldropping bleven zitten. Hangen is wellicht een passender term in dit zeilland. Tussen het hangen door, dreven wij zittend naar een 1, 5 en 2, uiteraard voorzien van het opgewekte commentaar van spreekstalmeester Simon. Al klinkt drijven nog wel iets te actief.

Aangekleed evenement
Alle tijd om ook mijn hoofd eens te buigen over de uiterlijke kenmerken waar je een zeiler op de set aan herkent. De tell tale is de dracht van de bril. De optic safe is passé, zeker voor de wedstrijdzeiler. Ik zeker mijn bril al een tijdje niet meer. Als de bril niet op tijd over board gaat, loop ik een maand mokkend uit de mode. Tijdens de zit op de kant kan de bril nonchalant in de nek. In het haar is ook uit. Of het haar is vervangen door een vleespet, dat is dan weer in. Kaal is vet. Ook de lange onderbroeken zijn weer terug. Liefst met een korte broek erover en in de laarzen. Ziet eruit als seks met sokken. Zeilschoenen onder de € 150,- zijn niet oké. Gympen van de Bata zitten lekkerder, maar je gaat toch niet gehurkt met gympies in een boot. Het idee alleen al. En om het verhaal net iets meer punch te geven, sjouwt de doorgewinterde zeiler zijn luie lijf op slippers langs de oever. Schoentjes losje in de hand, alsof… ja eigenlijk alsof je uit de bus naar je Champions league-wedstrijd sloft.

Verstrooiing
Zeilers drinken meer dan andere sporters die ik ken. Wel veel samen, maar samen dan weer heel veel. Maar wat deze populatie echt onderscheidend maakt? We kijken wedstrijden. Niet de live versie, overdag, met live commentaar van Simon. Nee dan zijn we te druk met zitten. Nee, ’s avonds. Op een levensgroot scherm. In een geanimeerd regelboek kruipen de bootjes dodelijk saai over een blauw scherm. Veel saaier kan je de sport voor de buitenwacht niet in beeld brengen. Al doet het verhitte commentaar van de verzamelde vloot aan zeilgeilers anders vermoeden. Ze kijken geconcentreerd naar de eerstkomende bakboord-stuurboard. Daar, daar komt ie aan. Vol spanning, kan rood voor wit langs of moet rood duiken? Het hangt erom. “Kijk hier moest ik achterlangs”, verklaart de aanwezige schipper. Op naar de boventon. “De boot die naar bakboord vaart, komt straks de boot aan stuurboord kant weer tegen. Want die moet nog een bakboord klap, terwijl de boot aan bakboord nog een stuurboord klap over heeft.” Er wordt instemmend geknikt bij zijn duiding van de feiten. Het is bijna opwindender dan in het echt.

En ineens schieten mij de woorden door het hoofd waarmee wedstrijdleider Alex ons bij het testevent in Almere welkom heette. “Wij gaan filmsterren van jullie maken. Zitten jullie straks op het witte doek.” Hij krijgt gelijk, maar helaas blijft het voorlopig een nichemarkt die zeilporno.

Bart Leerling

Meer weten?
Vrijdag beginnen we weer met een potje in Aalsmeer. We staan nog niet op de hoes van de DVD, omdat we vijfde overall zijn. Maar dat kan in 1 succesvolle take zo veranderen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Speelronde 1

 22 mei - Bart Leerling past zich aan...

Liever Los,

Het hoge woord was er uit. Ik wilde niet meer. Geen discussie. Geen verwijt. Gewoon varen met de haren los, billen van elkaar. Maar het bleek niet mogelijk. Stom, had ik ook niet van je mogen verwachten. Een clean break-up. Ik overviel je met mijn vorige brief.
Ik vermoed dat je de vorige brief tot versleten inkt hebt gelezen. Geen ruimte voor tranen. Altijd rationeel blijven. Strak in de plooi, want zo hoort het. Dat zijn de regels.

En toch zag ik een spoor van emotie. De dag erna. Op de baan. Je zocht me op, direct nadat ik de Tjalk verliet. Onbewogen tekende jouw zog dezelfde lijnen in het water. Als onvoorwaardelijk trouwe viervoeter bleef je in mijn spoor, van start tot finish. En of ik het nu wilde of niet, ik keek na elke onverwachtse beweging, windvlaag of bootpassage even over de rug van onze stuurman. Was jij er nog? Had jij dat gezien? Vond je dat mijn gedrag door de beugel kon? Voldeed ik aan jouw maatstaf? Het was dan ook wachten op jouw definitieve afkeuring. Jouw streep in het zand. Voor mij was het deze dag erop of eronder. Een tweede of een vijfde plek. Een gouwe of een ijzeren, zou wijlen Johan toegevoegd hebben.

Dus je kon niet anders. Je greep jouw moment. Toen je zag dat ik de intentie had om mij dartel tegen een ander te vlijen. We schuurde nog net niet met onze flanken tegen elkaar maar jouw vlammende ogen spuwde vuur. Jouw rode vlag, voor mij. Jij ging zelfs zover dat jij het ‘indringen’ noemde. Aandringen komt meer in de buurt, maar dat is semantiek. Water onder de brug Jos.

Ik protesteerde nog, dacht jouw gebaar te mogen beantwoorden met mijn vlag. Maar jij had je eindoordeel al klaar. Zoals altijd. Regels blijven regels. Daar past geen splitpen tussen. Ik drong niet verder aan. Want ik zag, er hangt regen in de lucht. En dat de ander geen probleem ervoer van mijn gedrag, zelfs coulance wilde betrachten. Het deerde jou niet. ‘Dit is wat ik gezien heb’, bleef je herhalen totdat ik mijn gezicht wegdraaide. Met een peut gas stoof je weg, je rode vlag nog in de hand.

Bart Leerling

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 21 Mei - Bart Leerling is openhartig....

Lieve Jos,
Ik weet niet helemaal hoe ik het je moet vertellen. We zijn als vrienden uit elkaar gegroeid. Dat komt niet door jou. Ik ben het. En nee, er is geen ander. We zijn, hoe zal ik het zeggen, beiden een ander pad op gegaan. Ik ben scherper geworden, zie dingen in een ander daglicht.

Wanneer dat precies gebeurd is? Ik weet het niet. We zijn toch altijd blijven varen? Samen. Ja wel in andere boten en met een andere taak, maar toch had ik het idee dat we samen voeren. Met elkaar. Niet tegen elkaar. Jij in de rib, als Empire. Ik als zeiler met vrienden, beiden met onze kop in de wind. Maar sinds gister zie ik het ineens helder, in een Flits om toch in zeiltermen te blijven. Ik voelde mij verschoond, als na een fikse frontpassage.

Ik durf het je nog niet in jouw gezicht te zeggen, bang voor jouw afkeuring. Jouw vorsende ogen en stem vol sonore teneur. Maar dit is het: Ik heb niks met dat vlaggen en beoordelen. Ik ben een ‘doe’-mens. Als ik echt eerlijk ben. En dat zijn we altijd geweest naar elkaar. Regels zijn regels. Maar alleen voor jou. Emotie voert bij mij de boventoon. Ratio heb ik ook, maar dan achteraf. Dan praten we wat. Jij vanuit jouw hoogte. Ik als gekwetst kind. Ik weet het. De keuzes die ik maak, kloppen niet helemaal in jouw perfecte wereld. Maar dat is jouw wereld. Jouw boek. Mij zeilleven is een boek vol beduimelde ezelsoren.

En daarom heb ik je vandaag genegeerd. Dat was moeilijk, dat geef ik toe. Maar wel bevrijdend. Om te ontsnappen aan jouw aandacht, heb ik mij binnen jouw regels gevoegd. Dat moet pijn gedaan hebben, maar het heeft mij een goed resultaat opgeleverd. Een derde plek overall. Zelfs een 2,1,2 serie. Maar dat is weer veel te veel ratio. Ik heb vandaag gewoon lekker gezeild.

Probeer mijn andere koers alsjeblieft te begrijpen. hoop dat je begrijpt dat ik zo een regel 14 probeer te voorkomen.

Lieve Jos, ik zal je vlaggen altijd missen.

Bart Leerling

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

20 mei - Vlaggetjesdag

 

Het is goed dat de zeilsport niet wordt beoefend door voetballers. Die zouden echt niet om 8 uur op een skippersbriefing staan. Wellicht dat ze de avond ervoor nog wel in hetzelfde tempo hadden meegedronken. Maar zie jij van Persie in de rail zitten met een natte zak, voetjes in het water terwijl Snijder de blaren op z’n handen trekt in de nimmer aflatende zeikregen? Terwijl de rest zich laat natregenen tot op de draad. Nee, deze Eredivisie zeilen is niet voor die patatgeneratie.

07:00 uit de veren. Om 09:00 het water op. We varen in flights. Potjes van 10 minuten. Tot 19:00 zijn wij zoet. Erik start als een natte krant. Laten we er maar eerlijk over zijn. Rinke heeft de eerste potten moeite om de ondertuigde boot op snelheid te krijgen en houden. Maarten valt, struikelt en botst door de boot. ‘Nee, eerst de tacklijn, dan de vahal.’ Ik verken alle hoeken van de baan zonder al te veel succes en leg knopen ga op schoten zitten en geef hier en daar een elleboog. Daarbij is de baan zo kort dat er weinig herstel mogelijk is. Gelukkig bakt de rest van de tegenstand er ook weinig van. Wonderbaarlijk genoeg varen wij een 2, 3, 2, 2 in de eerste vier potten.

Wat ons onderscheid van de rest? Laat ik er maar eerlijk over zijn. Wij zijn goed in het zoeken van de rand van de regels en de ruimte. Kom je ons tegen dan wappert er in no time een rood vod alsof het herfst bladeren zijn. Niet vrij blijven bij een tack, Bam. Te krap gegijpt bij de ton, Bam. Binnenliggend, achteropkomend Bam, Bam. We wrijven er iedereen wel eentje aan. We krijgen er zowaar schik in. Gerard heeft ons gegroomd voor deze manier van Empire fleetsailing. En dat werpt haar vruchten af.

En zo blijft een podium plek binnen handbereik. Zeker omdat Erik de 5de race de timing bij de start heeft gevonden. We smeren een vlaggetje aan bij de boot die we ook nog eens over de lijn drukken. En we zijn los. Dominant naar boven. Samen met de nr 1 van het leaderboard, Maas & Roer. Downwind zijn wij niet meer te houden. Elke tackhoek lijkt gunstig, de vlagen zijn privé.  We rammen omhoog en vliegen omlaag.Als wij niet onze laatste race hadden verknalld hadden, was zelfs de tweede plek nu mogelijk. Nu taaien wij af, 3de ex equo met twee andere boten. Straks lekker een patatje scoren.

Nog 2 dagen voor een podiumplek en wat vlaggetjes.

Bart Leerling

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

15 mei 2015 -Het team van de Braassem gaat de eer van de club hoog houden tijdens de eerste editie van de Eredivisie Zeilen! Maar wat is het eigenlijk en waarom doen we mee?

Eredivisie Zeilen
Eigenlijk is het net als met voetbal: we strijden voor de landstitel met 17 andere clubs uit Nederland. De wedstrijdserie is verspreid over vijf evenementen. De organisatie levert zes boten die steeds korte wedstrijden varen van ca 15 minuten. Gedurende het weekend varen we zoveel wedstrijden dat iedereen even vaak tegen elkaar vaart (als het weer meewerkt natuurlijk). De winnaar aan het einde van de rit mag Nederland vertegenwoordigen in de Sailing Champions League.

Eredivisie zeilen en de club
Als er één vereniging in Nederland is die bekend staat als wedstrijdzeilvereniging dan is het WV Braassemermeer wel! Een bakermat voor vele topzeilers en daar mogen we trots op zijn! De Eredivisie Zeilen heeft een tweeledig doel: natuurlijk wil je dat er op het hoogstmogelijke niveau gestreden wordt om te bepalen wie de beste club is, aan de andere kant wil je dat de Eredivisie de zeilers extra verbindt met hun club. Het team van de Braassem is dan ook zo ingericht dat iedereen die zich er voor in wil zetten mee kan doen, maar tijdens de weekenden willen we alles eruit halen wat er in zit en zullen we in tegenstelling tot een aantal van de andere teams, niet ook nog wisselen tijdens een wedstrijdweekend zelf. 

We hopen met de deelname niet alleen de club trots te maken, ook willen we dat jonge zeilers dit gaan zien en blijven zeilen of juist om lid te worden om zo mee te kunnen doen, zeker de groep vanaf een jaar of 15 die we toch vaak verliezen als lid. Je hoeft tenslotte geen eigen boot te hebben voor de Eredivisie! Er wordt getraind tijdens de dinsdagavond wedstrijden in de Maxfun. Deze is qua handling erg vergelijkbaar met de J/70 waar de Eredivisie in gevaren gaat worden.

Dinsdag 17 mei houden we een regelavond in het clubhuis. Ook niet-deelnemers zijn uiteraard welkom. Hou facebook en de website in de gaten voor alle updates en we hopen dat jullie ons gaan volgen en aanmoedigen! Online is er een livestream (http://www.eredivisiezeilen.nl) en de organisatie streeft naar locaties waar publiek makkelijk langs kan komen om te juichen voor hun club!

Data:
20-22 mei, Gouwzee Waterland, Monnickendam
10-12 juni, Gieseplas Havenweg, Giesbeek
1-3 juli, Westeinder Vrouwentroost, Aalsmeer
9-11 september, Veerse Gat Torenwal, Veere
30 september – 2 oktober, Weerwater Esplanade, Almere

Mogen wij de Teamleden van de Braassem voorstellen?

    Cock Baas      Jeroen den Boer     Nick Spaans          Erik Wesselman   Marco van Driel       Bart Leerling

    Martijn Worseling         Fettje Osinga         Thomas Hajonides        Rinke van der Veen            Len Verdel