Geplaatst op: 15-07-2021

De Nachtkaars verlicht het clubhuis weer.

Verwar het bovenstaande niet met terug van weggeweest.  Dat is de Nachtkaars niet, alleen de omstandigheden verhinderde het zeilen om deze toch onderhand begeerde jaarprijs. Althans voor het winnen van deze schoonheid. Elk jaar is het weer een prestatie om schoonheid en eenvoud samen te brengen, zodanig dat iedere Dizebra-er deze graag mee naar huis neemt en een plekje op het dressoir of bar vrijmaakt hiervoor.
Hulde aan de maakster ook dit jaar weer. En kijk aan nog voordat we er ook maar dachten, viel ons gisteren de eer toe, om deze schoonheid in ontvangst te nemen. Aansluitend volgt dan meestal de discussie of deze voor de stuurman, danwel de bemanning is. Dit bleef ons bespaart daar Cindy al vakantiehoudend op Curacao zit en Patrick in de lande aan het vakantievieren is. En ja zonder aanwezigheid is er geen kaars te krijgen, dan wel te verdelen. En dat hebben er meer voor ons ook onderhand geweten.  

Terug naar het zeilen op de dinsdagavond zelf. Een diversiteit aan boten geeft nog wat extra dimensie aan het tactisch gedeelte van het zeilen. Zitten we er als Randmeer goed bij, cq tussen dan komen er wat extra uitdagingen voorbij. De boten met gennaker kruisen af en boten met Spi gaan meer voor de wind. Positioneren voor de 2e boei is dan een noodzaak om niet mee te worden genomen  in een afkruisrak. De zeilregels komen nog wat extra uit de kast als een afkruisende boot met ginnaker een voor de wind zeilende Randmeer tegen komt.

Goed omdat in het clubhuis eens door te nemen.  De algemene regel is dat een van vrij achter komende boot geen loefrechten heeft op de boot welke hij aan lij wil inhalen. De keuze die wij boven maken met de tweede boei om niet meegenomen te worden, zal een van achterkomende boot de keuze moeten maken achterlangs te kruisen om zijn / haar weg te vervolgen. Voor alle ook wel zo handig. Achterlangs is mogelijk even iets opsteken, maar wel de volle wind cq druk houden. De voor de wind zeilende boot heeft slechts even last van weg vallende wind. Een ander "obstakel" waar wij mee dealen is de Micro. Aan de wind een licht voordeel voor de Randmeer, voor de wind , wordt het "pluisje" over het water gedragen. Micro of niet, het opgebouwde voordeel, wordt dan te niet gedaan bij de onderste boei, waar groots ruimte aan de micro gegeven moet worden. Een slimme zet van de Micro, om de binnenbocht te kiezen en zo ons tweemaal voor te blijven.  En zo blijft een dinsdagavond boeiend.

Nico
Randmeer 1026

-------------------------

Voor de derde DiZeBra op rij stond er flinke wind. Op dit soort avonden worden we steevast door Willem begroet met 'het is jullie windje'. Het is nog druk sleutelen aan de boot om de nieuwe fokkeblokken en klemmen aan te passen. Een paar weken geleden sloegen we nog bijna om doordat we de fok niet snel genoeg los kregen. Het meer vult zich alweer snel met boten en we bespreken de mogelijke start strategieën. Helaas komen we klem te zitten met een Laser onder ons waar we direct na de start problemen mee hebben omdat ze nou eenmaal 20 graden hoger kunnen lopen. Even afremmen dan maar en overstag. Dat gaat lekker met die nieuwe bokken. Een luide kraak en een Laser achter ons is de bovenste helft van zijn mast kwijt. Het grootste deel van het veld kiest de linker kant van de baan, terwijl de vrije wind aan de rechterkant zit. We varen onze eigen race en in de aanloop naar de bovenboei wordt het tellen. De RS'en ronden als eerste, dan de Finnjollen en dan verschijnt Victor alweer in zijn Laser. We zitten gelukkig goed vooraan en kunnen mooi alle stuntelingen en conflicten vermijden. Ik vraag nog of de spinaker er niet op moet, maar we krijgen al snel een vlaag 5 beaufort over ons heen, dus die blijft in de zak. Rust in de boot is ook belangrijk. We houden positie en dankzij het afschaffen van de regel dat we upwind niet meer door de startlijn hoeven, kunnen we weer gelijk weer richting Oude Wetering. We finishen tevreden want het was een solide race. Inderdaad ons windje... 

Om de zeilen niet kapot te laten klapperen in de pauze gaan we maar planeren. We tikken direkt 9,8 knopen aan en dat zit maar net ons recente record. Fijn dat de bodem is schoon gevaren, want we zijn de enige zwaardboot zijn die altijd in het water ligt. Tweede race weer een prima start, maar in het tweede rondje begint de wind langzaam af te nemen. Paul moet af en toe uit de trapeze en voor de wind zetten we tot de gijp de spinaker erop. In het tweede rondje dachten we de bovenboei iets overzeild te hebben waarop we iets lager gaan varen. Laten we nu precies die hoogte missen bij de boei en maken nog een klein klapje omhoog. We finishen mooi tussen een hoop Lasers en dat is goed, want die hebben we op rating dus allemaal te pakken. De vraag is: wat is er voor ons gebeurd?

  

Race 1                           Race 2

We zitten nog na te puffen op het terras als de uitslagen voorgelezen worden. We worden niet direct genoemd, dus we zullen wel buiten de top 10 gevallen zijn. Dan opeens de tweede plaats. We zijn verbouwereerd.  Dit is ons beste resultaat van de afgelopen 5 jaar. Omdat de echte winnaar al naar huis is mogen we voor het eerst de nachtkaars ontvangen. We zijn extra trots op dit resultaat want we hadden niet gedacht hem ooit te kunnen winnen met onze 54 jaar oude, zware polyester toerbak in een zeer competitief veld. We willen graag het comité bedanken voor wederom goede wedstrijdleiding en de vlotte uitslagverwerking. 

Vernon Donraadt en Paul Cornelissen

Flying Arrow Spanker 'Playtime'

Uitslagen

De uitslagen van DiZeBra van 13 juli zijn nog niet bekend, zodra we deze ontvangen zullen we deze publiceren.