Geplaatst op: 13-10-2018

Het leuke aan een Europees kampioenschap is dat je mooie tegenstand tegenkomt, maar dat buiten de wedstrijden iedereen erg plezierig met elkaar om gaat. En waren deelnemers uit 27 landen en 3 continenten aanwezig. Wat heel gaaf was dat er een hotel voor het kampioenschap geregeld was waar bijna alle deelnemers in sliepen en mekaar ’s ochtends bij het ontbijt treften, en dat hotel een straat oversteken van het boat park af lag. 

Op vrijdag en zaterdag was er meeting van de boten. Wij kwamen pas vrijdag laat invliegen en hadden de meting zaterdag. Onze boten werden door Pieter van Laer meegenomen, en die stonden zaterdag ochtend al klaar. Na de meting stond een practice race gepland, maar die werd zaterdag ochtend gecanceld omdat ze waren vergeten voor die dag een startschip te huren. Gelukkig was het startschip er de rest van het evenement wel…. 

Zondag was de eerste race dag met twee races. Wind was stevig, plm. 6 Beaufort, vlagerig en draaiend. Die laatste twee hebben we de hele week gehad, want het zeil water ligt daar in een zee arm tussen de heuvels, en we hebben steeds aflandige wind gehad die gek de heuvels af fladdert. Onder deze condities bleek mijn upwind boot snelheid niet genoeg – en de down wind rakken te kort om dat te corrigeren – en Albert had problemen in de downwinds om zijn boot rechtop te houden. Toch stonden we beiden na de eerste dag in de bovenste helft, gegeven de condities waren we daar best tevreden mee. 

De volgende dag was het weerbeeld heel anders. ’s Ochtends weinig wind uit het oosten, die rond de geplande starttijd (13:00) wegviel en later door een zeewind vervangen werd. Om drie uur het water op, en toen iedereen er was viel de wind weer weg. Twee mijl verderop was er wel wind, en tegen vijfen gestart. Condities waren super shifty, we lagen dicht onder de wal en de thermische wind was nog niet heel stabiel. Ik was goed gestart, maar ging te veel naar links. Daarna iemand bij de boei geraakt, twee rondjes gedraaid, en ultiem gaan hoeken om te proberen wat terug te pakken. Race 3 was voor mij dus een aftrekkertje… Albert had een UFD (diskwalificatie want te vroeg gestart) dus voor de Braassem was dit geen goede dag. 4e race werd afgebroken vanwege wegvallen van de wind en met zonsondergang terug op de helling. 

De derde dag was het weer een zelfde weerbeeld. Om vier uur 1 één wedstrijd gevaren. Er kwam een windbaan van links waar Albert van profiteerde. Het laatste voordewinds had heel veel gaten in de wind en Albert en ik verloren daar beide flink mee, met een 24e en een 43e plaats als resultaat. 

 

Om wat wedstrijden in te halen stonden er voor de woensdag drie wedstrijden gepland. Wind kwam pas weer laat, om 14:30 het water op. Die dag zes keer gestart, waarvan twee general recalls, twee afgebroken wedstrijden. Bij de andere wedstrijden ging ik steeds rechts, wat een 7 en een 17 opleverde. Albert pakte die 7e plek in de tweede race van die dag. Na die dag stonden we overall 36e en 37e, met twee punten voordeel voor Albert. 

Voor de laatste dag stonden er weer drie wedstrijden gepland. Omdat het gemeente bestuur bij de prijsuitreiking moest zijn was de starttijd vervroegd naar 11:30 en kon er na 15:00 niet gestart worden. Na een lange dag wachten op het water hadden we om 14:45 toch nog een start. Vanaf de start – en voor het eerst deze week – werkte mijn plan goed, waardoor in 4e boven was, 2e beneden, 4e weer boven en daarna tot de finish derde. Albert zat ook niet slecht en werd deze wedstrijd 20e. 

Wat het allemaal nog lastiger maakte was de hoeveelheid zeewier wat rond dreef, regelmatig je zwaard en roer schoonmaken hebben we deze week tot en kunst verheven. Aan de wind denk ik om de minuut, en down wind zo’n beetje bij elke golf die je af surft trokken we ons zwaard uit het water – een Vigo  move die we nog wel even blijven onthouden!  

Bij elkaar leverde dat voor Albert een 32e plaats op en voor mij een 23e -- waarmee ik mijn doel, bij de bovenste 1/3 van het veld eindigen gehaald heb. Mooi evenement, smaakt naar meer! 

 

Klamer Schutte