Geplaatst op: 18-10-2019

In 2017 ben ik lid geworden van de vereniging en heb ik mijn 50 jaar oude Flying Arrow Spanker in de haven gelegd. Na de ontdekking van de dinsdag wedstrijden ben ik op zoek gegaan naar bemanning om mee te kunnen doen en de eerste twee keer dat ik deelnam hebben we met 3 man aan boord gevaren. De opmerking kwam al vlug dat het eigenlijk een tweemansboot is (weet ik ook wel) dus is Paul mijn vaste bemanningslid geworden. Ik was verbaasd dat we in de open boten klasse mee moesten doen, terwijl een Randmeer bij de kajuitboten meevaart? Zal wel iets met zwaarden en kielen te maken hebben. De uitslagen leerden ons in ieder geval dat je met een polyester toerboot hopeloos achteraan vaart. Ik had al nieuwe zeilen gekocht, maar we liepen 15 graden te laag dus de fokkerails naar binnen geplaatst. Daarna een neerhouder, trapeze en spinaker erop gezet. In de zomer begon de aangroei en we zijn de enige zwaardboot van het veld die altijd in het water ligt. Voordeel is wel dat we na de wedstrijd meestal als eerste in het Clubcafé staan. Afijn, voor we het wisten was ons eerste seizoen voorbij. Het tweede jaar ging al een stuk beter, behalve dan de keer dat we bij het strijken van de spinaker kapseisden en zo de prijsuitreiking lang tegengehouden hebben.

Dit jaar vielen de vakanties gunstig en dat betekende dat ik alle 40 wedstrijden in de open boten klasse mee kon doen. Wel heb ik drie keer mijn vaste bemanningslid Paul moeten missen, maar hij werd prima vervangen door Ron. Ik heb trouw mijn tracker aangezet en de windsnelheden genoteerd om de wedstrijden te kunnen analyseren. Voor wie gek is op cijfertjes hieronder wat feiten:


  • Gemiddeld heeft het 3 beaufort gewaaid. Er waren 9 avonden met windkracht 2 of minder tijdens de wedstrijden. Dat waren langzame avonden voor onze zware boot. De 8 wedstrijden met windkracht 4 of meer waren een stuk gunstiger voor ons. De wedstrijd van 4 juni ging niet door wegens code oranje. Dat was trouwens ook het geval op 6 juni 2017 en 29 mei 2018. Ik voorspel alvast een code oranje op 2 juni 2020!
     
  • De 40 wedstrijden zijn op 21 avonden gevaren. Twee avonden was er maar één wedstrijd. Op 13 augustus werd de wedstrijd ingekort wegens naderend onweer en 27 augustus was er juist weer bijna geen wind. In totaal hebben we 73,1 zeemijlen wedstrijd gevaren, gemiddeld 1,8 per wedstrijd. Op 14 mei was de langste baan uitgezet en hebben we 2,7 mijl afgelegd. Op 13 augustus maar 0,7 mijl gevaren wegens gebrek aan wind. Wat opvalt is dat Willem de startlijn én de baan altijd wat langer maakt dan Jan :-)
     
  • ​Er waren tussen de 14 en 29 deelnemers bij de zwaardboten per avond, met een gemiddelde van 22. Het is elke keer een feestje met zoveel boten te varen, maar veroorzaakt ook wel flinke windluwtes net achter de startlijn. We varen te laag om op de lijn te gaan liggen, tenzij er een groot gatvalt. 

De vreemdste wedstrijd vonden we die van 7 mei toen door een windshift de upwind-downwind baan veranderde in een half winds scheurrak. Een andere bijzondere avond was 13 augustus. Het was meer dan 30 graden tijdens de tweede hittegolf van het jaar. Met volledige windstilte naar buiten gepeddeld en dan oneens een beetje wind. Zo’n 30 seconden voor de start komt een harde vlaag met flinke shift en de startprocedure wordt gestopt. Snel de trapeze aan en we planeren met 8 knopen, de hoogst gemeten snelheid van het hele jaar. Nadat de baan verlegd is varen we één wedstrijd met afnemende en shiftende wind.

Heeft de analyse geholpen? Jazeker. We hebben een keer de derde en twee keer de vierde plaats gehaald. In het jaarklassement stonden we wekenlang op de vierde plaats en zijn uiteindelijk achtste geworden met een duizelingwekkende 16.326 punten. We zijn trots op dit resultaat met de Playtime en verschijnen in 2020 weer gemotiveerd aan de start. Rest nog een speciale dank aan het wedstrijdcomité voor hun inzet om dit mogelijk te maken.