Geplaatst op: 02-11-2017

De deelnemers varen dezelfde route als de schepen die begin vorige eeuw koemest van de Friese Zuidwesthoek naar de bollengronden bij Warmond en Hillegom brachten. Nu brengen de deelnemende schepen vanuit Workum als symbolische vracht 5 zakken gedroogde koemest naar Warmond. Na een tussenstop van een uur in Warmond, vertrekken de schepen weer naar het Friese Workum, met een zak bloembollen als retourvracht. Het gebruik van de motor is tijdens deze wedstrijd niet toegestaan.

Schipper Rob Ligtenberg: “Van de 15 Strontraces die ik heb gevaren, was dit mijn hoogste resultaat ooit. De keuze om op de heenreis de lange route over Lelystad te nemen pakte heel goed uit. Volgens de weersverwachting zou de wind maandagavond naar het zuiden gaan. Dat gebeurde ook en daarom zaten wij vlak onder de Oostvaardersdijk precies op de juiste plek. We konden hierdoor Amsterdam bijna in één slag bezeilen. Bijkomend voordeel was dat een aantal schepen die op de heenreis voor de kortere route via Enkhuizen hadden gekozen, in een windstilte terecht gekomen waren en later door de zuidenwind ook nog moesten laveren.

In Amsterdam aangekomen, begon een ware inhaalrace. Het eerste schip waar de Nooit Volmaakt achteraan ging was de Willem Jacob, met zo'n 33 meter lengte over alles het grootste schip van de vloot. Samen met deze klipper waren zij bij Schiphol net op tijd om de Bosrandbrug te halen, die van 7 tot 9 uur dicht zou gaan. Uiteindelijk lukte het de Nooit Volmaakt om de Willem Jacob voorbij te gaan. Bij de Blauwe Beugel bij Rijsenhout kreeg de bemanning de Nynke - op dat moment de nummer 2 in de wedstrijd - in het oog. Dat zij dit snelle skûtsje daar al zagen, hadden ze niet verwacht. Dit was een enorme opsteker, want de Nynke had de kortere route over Enkhuizen genomen. Kortom, de Nooit Volmaakt had een enorme winst geboekt.

Mede door de lokale bekendheid van schipper en bemanning op de Kagerplassen, lukte het de Nooit Volmaakt om uiteindelijk als tweede in Warmond aan te komen de vracht af te leveren. Toen restte alleen nog de terugreis naar Workum. Het was inmiddels hard gaan waaien. Dit leidde tot een snelle terugweg via Haarlem, Spaarndam, Amsterdam, Enkhuizen en uiteindelijk Workum, waar zij op woensdagochtend rond 9 uur aankwamen. Dat was zo´n 4 uur na schipper Bas Krom van de Verwisseling, die de Strontrace voor de derde keer op rij op zijn naam schreef. 

Tussenstop in Oude Wetering
Nieuw element dit jaar was de tussenstop in Oude Wetering: daar meerden de schepen kort af om - na ondertekening door de schipper van de vrachtbrief - vier potten Veense augurken als ‘retourvracht’ mee terug naar Friesland te nemen. Aan de kade stond een groep geïnteresseerden die het schouwspel gade sloeg. Het leverde mooie beelden op, die via de webcam die speciaal voor dit evenement was geïnstalleerd, door een groot aantal belangstellenden bekeken kon worden.

Meer weten?
Via de track and trace is het mogelijk om het verloop van de wedstrijd nog eens te bekijken. En op www.varenmetdenooitvolmaakt.nl staan nog een aantal filmpjes.