WINTERDIVISIE – Zeilen

WV Braassemermeer nodigt je in samenwerking met de klasse-organisatie van de Maxfun25 uit om deel te nemen:

AANMELDEN
Inschrijven is helaas niet meer mogelijk. Mocht je daar vragen over hebben, neem dan even contact op met Bart Leerling.

SAILING INSTRUCTIONS (SI)
De SI kun je vinden door HIER te klikken

FORMAT

  • 1 evenement verspreid over 4 winterdagen
  • +/- 8 starts (up- en downwind baan) per wedstrijddag
  • Max. 15 minuten per wedstrijd
  • Maximaal 7 boten.
  • Met Umpire op het water
  • Kennissessie en borrel achteraf

DATA

  • Zaterdag 18 november - Zie uitslagen door HIER te klikken
  • Zaterdag 16 december
  • Zaterdag 20 januari
  • Zaterdag 17 februari
  • (reservedatum) Zaterdag 18 maart

 

LOCATIE
Braassemermeer
Noorderhem nr 1, Roelofarendsveen
Voor het water van ons clubhuis

WINNAAR

  • High point score (laatste over de lijn krijgt 1 punt, winnaar de meeste).
  • Alle resultaten tellen mee voor het dag- en het eindklassement
  • Elke zaterdag een dagwinnaar
  • Seriewinnaar = WINTERMEISTER

KOSTEN
€ 350,- voor de vier evenementen. Daarbij inbegrepen zijn de kosten voor:

  • Kranen
  • Regelsessie debrief Umpire
  • Borrel met bitterbal

COMITE, UMPIRES en EIGEN INBRENG
Dit format is niet voor elke wedstrijdleider bekend. Een mooie manier om een nieuwe wedstrijdleider op de Braassemermeer in de gelegenheid te stellen om haar eerste bootjes te starten (Rinke van der Veen, onder begeleiding van Hans Kol). Darnaast is Umpire fleet racing onder het World Sailing Addendum Q niet voor elke zeiler dagelijkse kost. Daarom kiezen wij voor een vorm van umpiring met educatieve insteek (Addendum Q met aanvullende wedstrijdbepalingen volgen"). Twee toegewijde judges hebben zich verbonden aan het evenement. Te weten Gérard Vervoort en Nicole de By. Aan het einde van elke dag zal een nationaal erkende judge een aantal praktijksituaties van die dag met ons doornemen.

Om kosten te sparen en nog meer kennis van de wedstrijdsport op te doen, zal ieder team gevraagd worden om minstens 1 x een zeiler (coach, teamlid, ouder, kennis of vriend) te laten meedraaien in het wedstrijd comité.

ACHTERGROND
Tijdens de lay day van de Eredivisie Zeilen in Aalsmeer en Veere bleek uit gesprekken tussen zeilers van verschillende zeilverenigingen dat er veel gedeelde belangen en behoeftes zijn;

Sportboot vloten zijn klein
Veel zeilers varen en trainen in verschillende sportboten. J70, Maxfun25s, Melges, SB20. Helaas zijn al deze vloten relatief klein en verspreid over Nederland. In de winter is er nergens een vloot van formaat, laat staan een interessant format om het eigen niveau te verbeteren.

Training sportboten is noodzakelijk maar duur
Er bleken veel partijen de kosten voor het trainen (voor de Eredivisie Zeilen) in een J70 te hoog te vinden. Echter, training wordt steeds belangrijker. Een aantal verenigingen heeft daarom de Maxfun25 als trainingsboot gebruikt (Westeinder, Loosdrecht, Braassem). In deze sportboot is een aantal onderdelen van het Eredivisie Zeilen goed te trainen (gewicht, starten, communicatie). Maar toch, de effectiefste trainingen zijn trainingen met een sparringpartner en liefst in wedstrijdopstelling.

Maxfun25 beschikbaar alternatief
Daarnaast liggen er veel ongebruikte Maxfun25s op de kant en is het klasse organisatie bestuur van Maxfun altijd op zoek naar meer boten op 1 lijn. Het grootste deel van de Maxfun25 vloot ligt op WV Braassemermeer. Samen trainen leek een logische stap. Liefst ook in wedstrijdverband.

Betrekken jeugd
Ook wilden de verschillende verenigingen graag de jeugd laten ruiken aan het aantrekkelijke format en de sportboten. Zodoende kan de vereniging haar leden langer binden. Het strikte format van de Eredivisie laat echter niet toe dat je veel wisselt van zeilers. Een commitment van veel zeildagen van zeilers is voor de jonge open boten (zwaardboten) zeilers vaak lastig. In de winter ligt dat anders.

Zo ontstaat vanzelf de WINTERDIVISIE Zeilen